Per vending saludable entenem el producte de qualitat dispensat en màquina automàtica, que contribueix a portar una dieta equilibrada pel seu baix contingut en greixos i sucres afegits.
Aquests productes destaquen per:
- Baix contingut en greixos i sucres afegits.
- Ingredients naturals, frescos o integrals.
- Absència d’ultraprocessats.
Aquest concepte transcendeix, doncs, la simple substitució de productes tradicionals per opcions “light” i se centra en oferir alternatives que realment aporten un valor nutricional positiu, preservant la composició natural dels aliments.
Aquest canvi reforça el compromís del sector del vending amb el benestar dels consumidors i per facilitar el seu accés a aliments que complementen estils de vida saludables, fins i tot en moments de major conveniència. Aquest canvi està impulsant una transformació del vending tradicional, obrint així un nou capítol en l’evolució de la restauració automàtica saludable.
Quins són els productes de vending saludable?
Un catàleg complet de vending saludable ofereix una varietat d’opcions nutritives que contribueixen a una dieta equilibrada. Alguns dels productes més comuns a les màquines expenedores d’aliments saludables són:
- Cereals integrals
- Fruita deshidratada
- Xocolata amb alt percentatge de cacau
- Snacks saludables:
- Fruits secs al natural
- Productes al forn (en lloc de fregits)
Segons Carlos Cánovas Pérez, director regional a Catalunya de Delikia, empresa especialitzada en màquines expenedores de cafè i productes saludables recentment elaborats, els operadors busquen assegurar a la seva oferta:
- Major contingut en fibra.
- Absència de greixos hidrogenats.
- Productes sense sucres afegits.
- Menor contingut en sal.
Quadre Comparatiu: Vending Tradicional vs Vending Saludable
| Aspecte | Vending Tradicional | Vending Saludable |
| Productes | Ultraprocessats, snacks fregits | Fruits secs, snacks al forn, amanides, entrepans |
| Nutrients | Alt contingut en greixos i sucres | Ingredients naturals i baixos en sucre |
| Públic objectiu | General | Consumidors conscients i saludables |
| Vida útil dels productes | Llarga | Més curta, per ser frescos |
Qui consumeix vending saludable? Perfil d’usuari i preferències
El nou perfil de consumidor de vending, sobretot de vending saludable, és un usuari jove, estudiant o treballador, que té uns hàbits alimentaris molt diferents als de generacions anteriors. Són clients que dediquen poc temps a menjar i busquen opcions ràpides i saludables.
La seva elecció de productes a les màquines expenedores es caracteritza per la preferència per aliments frescos, naturals i nutritius, com fruits secs, amanides, snacks elaborats amb ingredients integrals, begudes funcionals i begudes baixes en sucre.
A més, apunta Cánovas, és un usuari molt identificat amb els valors nutricionals, que consulta la informació nutricional abans de comprar, preferint aquells productes que no contenen additius ni conservants.
H3_La conveniència, també clau en el vending saludable
Un altre factor clau que influeix en les preferències dels consumidors és la conveniència. La possibilitat d’accedir a opcions saludables de manera ràpida i senzilla resulta essencial, especialment en llocs com centres educatius o instal·lacions esportives. En aquests entorns, explica el director regional a Catalunya de Delikia, els productes saludables solen tenir una major acceptació, ja que aquests usuaris estan més conscienciats amb portar una dieta equilibrada i busquen alternatives que s’ajustin als seus hàbits.
H2_Reptes i Oportunitats del vending saludable
Malgrat la bona evolució del segment de les màquines expenedores saludables a Espanya, els operadors del sector s’enfronten a importants desafiaments:
- Logística complexa per la curta vida útil dels productes: Molts dels productes del vending saludable són frescos, la qual cosa obliga a una supervisió i reposició més freqüent, fent de la logística un dels aspectes més complexos d’aquest segment de negoci de la venda automàtica.
- Necessitat de formar el personal: Les característiques i propietats peribles de molts dels productes de vending saludable fan necessària una major formació del personal per garantir la correcta manipulació i conservació dels aliments.
- Competitivitat en preus enfront de productes de vending tradicional: Un altre repte important és el cost. Els productes i snacks saludables tendeixen a ser més cars que les opcions tradicionals, tant per la qualitat dels ingredients com pels processos de producció més sostenibles. Això suposa un repte per mantenir preus competitius en un mercat altament sensible al cost.
En aquest context de reptes, no obstant això, també existeixen oportunitats, com les aliances amb marques locals i ecològiques que contribueixen a la competitivitat dels operadors i a la seva notorietat davant els clients: “A Delikia donem molta importància als productes de proximitat. Això no només garanteix frescor i qualitat, sinó que també permet donar suport als petits productors i reduir l’impacte ambiental”, destaca Cánovas, qui afegeix que gràcies a l’optimització dels processos, aquests aliments frescos, que abans estaven limitats als qui vivien prop de les zones de producció, ara estan disponibles a les màquines de venda automàtica per a un públic molt més ampli.
H2_Normatives que recolzen el vending saludable
El creixement de la restauració automàtica saludable també es veu recolzat per iniciatives governamentals i normatives. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana als governs implementar polítiques que fomentin entorns alimentaris més saludables. A Espanya, la Llei 17/2011 de Seguretat Alimentària i Nutrició insta les autoritats a establir normatives que afavoreixin hàbits saludables. A més, les administracions públiques, especialment a nivell autonòmic, han emès directrius per limitar la venda de productes amb alts continguts de sucre, greixos i sal en hospitals, centres de salut i educatius.
Agraïments: Delikia
info@acvending.cat
900 82 87 80